søndag 31. januar 2010

Mediene selger Apple


Debattinnlegg i Aftenposten lørdag 30. januar 2010.

Apple-guru Steve Jobs på onsdagens lansering av iPad: "It´s just gorgeous. Right in the palm of your hand". Snakk om å ha journalistene i sin hule hånd.


I flere uker hadde lanseringen, som var koreografert ned til minste PR-detalj, blitt hypet opp av alle medier. Akkurat som årene før. Alle spekulerte i hva Jobs skulle lansere.

Dagen før lanseringen kom ”lekkasjen”. Journalister i ukritisk flokk bet nok en gang på Apples PR-agn.

La meg kaste mine egne kort: Dette innlegget skrives på en MacBook og kan gi Apple gratisreklame. Jeg liker Apple.

Men det er ikke greit at ”uavhengige og pålitelige” medier ukritisk presenterer en massiv PR-kampanje som troverdig nyhet, eller at forbrukermyndigheter ikke gjennomskuer salgsbudskapet.

Steve Jobs ville smilt bredt hadde han hørt Pål T. Jørgensen erklære på TV2 onsdag kveld at ”Jobs lanserte sitt nye vidunder, iPad”.

Apple og dets aksjonærer er den store vinneren. Tiltroen til den idealistiske, uavhengige journalisten er den store taperen.

Mesterlig PR av Apple, slett ”journalistikk” av mediehusene.

1 kommentar:

Marius Jørgenrud sa...

Hei, takk for at du la ut leserinnlegget ditt på bloggen.

Apple har stram regi på slike lanseringer, og velger ut hvilke medier som får lov til å delta. Det er riktig at få lykkes bedre med sine PR-kampanjer, og mye kan og bør sies om det, men jeg synes du tar i for hardt når du stempler hele pressen for å ha gjort slett journalistisk arbeid.

Har skrevet noen tanker basert på innlegget ditt i min egen blogg.